Villkor

Om Kreativa Ting
Kreativa Ting är pysselbutiken som har samlat varor inom olika grenar som har med kreativitet att göra som tex. Symaskiner, tillbehör, Bakprodukter som redskap och ätbara varor, Scrapbooking och Hobbymaterial mm.
Kreativa Ting erbjuder även service och reparationer av symaskiner, overlocker, covermaskiner samt broderimaskiner.

Juridiskt namn = Inspirerar med Kreativa Ting i Sverige AB

Organisationsnummer 556888-9033

***

Kontakta oss
Du kan lättast få kontakt med oss genom att besöka butiken på:

Kreativa Ting 
Traversgatan 7
72138 Västerås

Butiken ligger på Erikslund i Västerås, mittemot Max Hamburgare.

Öppettider:
Måndagar stängt!
Tis-Fre 11-18
Lör  11-15
Söndagar stängt!

Telefon 021-300 298 (Vi svarar i mån av tid!)

Svar får du om du mailar oss på info@kreativating.se  (Var vänlig att bara maila oss en gång om samma sak, ju flera ggr du mailar om samma sak ju längre tid tar det innan vi svarar. Vi svarar på mail i turordning och jobbar så fort vi kan med att beta av alla mail som kommer in.)

Är det något väldigt viktigt du behöver svar på omgående ber vi dig besöka butiken då vi jobbar efter principen att kunderna i butiken går före telefon och mail.

***

Allmänt

För att handla hos Kreativa Ting måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar och kreditbolaget inte godkänner personen för fakturaköp.

Alla uppgifter Du lämnar stannar hos oss. Vi lämnar inte ut uppgifter till tredje part. .

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. Samtliga priser är inklusive moms.

***

Frakt
Du betalar en fraktkostnad per beställning för närvarande fast frakt om 59:-, inom Sverige. Fraktfritt vid beställning över 1000 kr, inom Sverige.

***

Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis 2-7 arbetsdagar från beställningsdagen. Leveranstiden gäller för produkter vi har i lager. Produkter som måste beställas tar ytterligare några dagar att leverera. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post om detta.

Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från order, då givetvis med prisavdrag för densamma. Vi tar alltid kontakt med dig om detta skulle inträffa, antingen via telefon eller mail. Fördröjning av detta kan ske vid hög arbetsbelastning.
Vid hög arbetsbelastning reserverar vi oss för om vi inte hunnit uppdatera webshopen. Vi gör dock allt vi kan för att hålla butiken uppdaterad så att varorna skall finnas inne.

Under sommaren och högtider kan det vara någon fördröjd leveranstid pga stängt i butiken. Vi försöker informera om detta i förväg på vår hemsida.

***

Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

***

Betalning
Nu kan du välja mellan att betala med kort – VISA och MasterCard, faktura och delbetalning.

***

Betalning med kort
Kortbetalningen tillhandahålls via Netaxept och sker med ett VISA eller MasterCard kort. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort och all kortdata hanteras säkert av vår betalväxel Netaxept som följer nationella och internationella säkerhetsstandarder och är PCI-certifierad.

***

Betalning mot faktura
Genom vårt samarbete med Handelsbanken Finans bolag Ecster kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om 30 kr tillkommer. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

I kassan väljer du betalningsalternativet faktura. När du anger ditt personnummer gör Escter en kreditprövning och en kreditupplysning kan komma att tas. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts.

Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar

***

Dela upp betalningen
Genom vårt samarbete med Handelsbanken Finans bolag Ecster kan du delbetala dina köp, stora som små. Du väljer själv det köputrymme som passar ditt totala inköpsbelopp bäst upp till 80 000 kr. Ditt köputrymme läggs upp på ett konto hos Handelsbanken Finans.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du sedan bekräftar ditt köp och din ansökan om delbetalning, gör Ecster en sedvanlig kreditprövning. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts, därefter slutför du köpet. Du kan när som helst välja att slutbetala utan extra kostnad.

Har du en gång delbetalat en vara hos Handelsbanken Finans eller Ecster kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditprövning. Är ditt köputrymme för litet ansöker du enkelt om en höjning – du får svar direkt.

Alternativ för delbetala

Betalningsalternativ

UPPLÄGG-
NINGS-

AVGIFT

Adm. avgift
per mån

Årsränta

Effektivränta
vid köp på
10 000 kr

Totalt belopp att
betala vid köp
på 10 000 kr

Inköpsmånad + 30 dagar

0 kr

29 kr

0%

2,02%

10 029 kr

2 betalningar

95 kr

29 kr

0%

12,93%

10 153 kr

5 betalningar

295 kr

29 kr

0%

18,90%

10 440 kr

11 betalningar

295 kr

29 kr

0%

12,77%

10 614 kr

23 månader

295 kr

29 kr

8,95%

19,67%

11 908 kr

35 månader

295 kr

29 kr

8,95%

18,37%

12 750 kr

595 kr/månad

295 kr

29 kr

8,95%

20,37%

11 685 kr

Övriga villkor: Inköpsmånaden är betalningsfri. Eventuell uppläggningsavgift delas upp på antalet betalningar.

Grundkraven för att ansöka om delbetalning är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar

***

Avbeställning eller förändring av order
Kund äger rätt att fram till det att ordern är betald utan kostnad att avbeställa eller ändra av order. Ta bara kontakt med oss via mail eller telefon så vi kan lösa det. 
 
***
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor.
Fler undantag från ångerrätten11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som

1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, tex ätbaraprodukter,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, tex att du sökt upp oss och handlar på tex marknader, mässor eller andra platser där vi står och säljer varor tillfälligt. eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2014:14).Återsändande av vara, vilken returneras med hänvisning till Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler, sker på kunds bekostnad vilket innebär att kunden betalar returkostnaden.
Ätbara varor kan ej returneras på grund av hälso- eller hygienskäl.
Numera behöver varan inte vara i oförändrat skick, vilket medför att du kan sända tillbaka varan även om det är en bruten förpackning. Dock sker detta till en stor värdeminskning. Kontakta oss ALLTID innan du skickar tillbaka någonting! Då vi kommer överens om värdeminskningen. Annars godtar du vårt förslag på värdeminskning utan diskussion. 
 
***
Öppet köp & bytesrätt
Kreativa Ting har inte öppet köp eller bytesrätt på varor köpta hos oss via weborder förutom lagstadgade ångerrätten på 2 v.
Vid nyttjande av ångerrätt, kontakta oss innan retur.
Du som kund står för returfrakt!
***
Reklamationer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen två (2) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. När du gör en reklamation betyder det att du meddelar säljaren att du inte är nöjd och varför. Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa  att felet inte är ursprungligt under den här tiden. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt.
Om du ska skicka tillbaks varan till säljaren med post så tänk på att noga förpacka den så den inte skadas under transporten. Om varan kommer fram till säljaren i skadat skick så är det du som kund som bär risken för det.
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon så berättar vi hur du ska gå tillväga med reklamationen.
Vi lagar varan i butiken om vi kan, annars så skickar vi varan till ett servicecentrum, ibland vill vi att du skickar varan dit på engång – för att du ska få så snabb hjälp som möjligt. Men vi talar om hur du ska göra när du hör av dig för en reklamation. ALLA ska fylla i ett reklamationsschema och skriva under, detta ska skickas med varan i retur vid reklamation. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad utan kostnad. Är inte felet ursprungligt, det vill säga har uppkommit av felaktigt användande av produkten får du själv stå för reparationerna.
Du betalar alla fraktkostnader i samband med reklamation, tillbaka till oss samt tillbaka till dig.

Skador utanpå paket/brev som uppstått under leveransen till dig ska omedelbart anmälas till fraktbolaget DHL. 
Om din leverans är försvunnen/ej framkommen, kontakta oss så hjälper vi dig att anmäla det till DHL.

ETT FÖRTYDLIGANDE!
OBS! Att allt här ovan rör privatpersoner precis som det står i texten!
Ej om du köpt varan och använder i näringsverksamhet! Förening, skola och  annan typ av verksamhet är medräknad här!
Spelar ingen roll om du som privatperson står för varan! Används den i näringsverksamhet gäller inte konsumentköplagen!
För frågor som gäller för näringsverksamhet hör gärna av dig!
Oftast tillämpas Köplagen, men med vissa undantag!
Bla att säljaren inte under några omständigheter har ett skadeståndsansvar för köparens ekonomiska förluster. Hur de än har uppkommit!
Före köpet äger säljaren varan och står för risken med varan. Efter köpet har äganderätten övergått till köparen och köparen står för risken. Vi tillämpar Distansköp för varor beställda på vår hemsida, vilket anses att varan är överlämnad till köparen när transportören mottar varan. Detta gäller även om det är en extern speditör.
Om du som näringsidkare vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon så berättar vi hur du ska gå tillväga med reklamationen.
Vi lagar varan i butiken om vi kan, annars så skickar vi varan till ett servicecentrum, ibland vill vi att du skickar varan dit på en gång – för att du ska få så snabb hjälp som möjligt. Men vi talar om hur du ska göra när du hör av dig för en reklamation.
ALLA ska fylla i ett reklamationsschema och skriva under, detta ska skickas med varan i retur vid reklamation. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad utan kostnad. Är inte felet ursprungligt, det vill säga har uppkommit av felaktigt användande av produkten får du själv stå för reparationerna.
Du betalar fraktkostnaden tillbaka till oss vid reklamation samt tillbaka till dig.

Om du ska skicka tillbaks varan till säljaren med post så tänk på att noga förpacka den så den inte skadas under transporten. Om varan kommer fram till säljaren i skadat skick så är det du som kund som bär risken för det.

***

Angående GDPR (General Data Protection Regulation) – Den korta och förenklade versionen
Dataskyddsförordningen GDPR är en ny lag som började gälla 25 maj 2018 och ersätter personuppgiftslagen (PUL), den gäller alla länder inom EU. Den nya lagen GDPR syftar till att skydda individen på nätet och ställer högre krav på hur vi som företag behandlar personuppgifter.
För Kreativa Ting är det viktigt att våra kunder känner förtroende och trygghet med hur vi hanterar uppgifterna. Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar och för vilka ändamål.
När det gäller varor som är köpta hos oss på Kreativa Ting där du på något vis lämnat några uppgifter eller för garanti på en produkt som du köpt hos oss på Kreativa Ting, behöver vi spara dina uppgifter minst hela garantitiden för att garantin ska gälla, dock minst 7 år som bokföringslagen säger. (Det vi sparar på en server för garantiregistrering hos leverantörer är ditt namn, mailadress, telefonnr, vilken vara du köpt och när. Övrig information som du uppgivit på köpebevis eller liknande sparas i pappersform.)
När det gäller Kreativa Tings nyhetsmail som vi skickar till alla på vår nyhetsmailslista som på något sätt har haft kontakt med oss genom att du handlat av oss, bett om nyhetsmail, servat eller reparerat din symaskin hos oss eller på annat sätt kommit i kontakt med oss via andra kanaler, vill vi informera om att vi spar namn och mailadress i maillistor på datorn till dig så länge du själv vill vara med och få dessa nyhetsmail som kommer några gånger per år.
Lagen säger att du lätt ska kunna avregistrera dig från framtida nyhetsmail och annan marknadsföring genom att avregistrera dig på bifogade länk för avregistrering som medföljer varje nyhetsmail.
Vi hoppas att du även i fortsättningen vill ta del av vår information via mail!
Har du synpunkter eller vill ta kontakt för att begära ut dina uppgifter är du välkommen att höra av dig till oss på Kreativa Ting.

 

Angående GDPR (General Data Protection Regulation) – Den långa versionen

Integritetspolicy
Vi på Kreativa Ting bryr oss om din personliga integritet. Vi eftersträvar en öppenhet gentemot dig som registrerad kund på vår hemsida samt kund i butiken och arbetar ständigt för en hög nivå av tekniskt och organisatoriskt skydd av personlig information.
Denna integritetspolicy beskriver vilka typer av personuppgifter vi kan komma att behandla och i vilket syfte vi behandlar dem. Vi redogör också för vår behandling av personuppgifter samt vilka val och vilka rättigheter du har i relation till den. Vi ber dig läsa igenom vår integritetspolicy noggrant och göra dig införstådd med dess innehåll.

Denna integritetspolicy rör behandling av personuppgifter som Kreativa Ting fått av dig samt för våra samarbetspartners
– leverantörer av varor där garanti för din/dina varor registreras hos leverantören för att garantin ska gälla. (Här förekommer land utanför EU/EES = Norge, Janomes Nordenkontor ligger i Drammen Norge)
– Fraktbolag som levererar beställda varor till dig och behöver ditt namn, adress och kontaktuppgifter för att kunna leverera dina varor.
Vi är personuppgiftsansvariga då vi bestämmer ändamål och medel med behandlingen av dina personuppgifter. Det är till oss du ska vända dig med frågor eller synpunkter kring vår hantering av dina personuppgifter.

Personuppgifter som behandlas
Personuppgifter avser uppgifter som direkt eller indirekt kan hänföras till dig.
Vi kan komma att hantera följande personuppgifter som kan hänföras till dig som kund eller potentiell kund: namn, adress, e-postadress, telefonnummer, användarnamn och lösenord, orderinformation, IP-nummer, annan information som du lämnar vid dina kontakter med oss

Ändamålet med behandlingen och rättsliga grunder
Vi behandlar dina personuppgifter för ändamålet att hantera och förberedande av avtal och garantier, administrera våra kundrelationer, leverera varor och tjänster kopplat till beställningar, marknadsföra våra varor och tjänster samt för statistikuppföljning på vår hemsida. Behandlingen sker på basis av att det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig samt för vårt berättigade intresse av att nå ut med marknadsföring.

Lagring av personuppgifter
Vi lagrar inte dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med behandlingen.
Vi behandlar alltid dina personuppgifter i den utsträckning och under den tid vi är skyldiga att göra det enligt gällande lagar tex bokföringslagen som kräver att vissa uppgifter sparas i minst 7 år.
I den mån dina personuppgifter inte längre är nödvändiga för att uppfylla ändamålet med behandlingen, eller behandlingen av annan anledning inte längre skulle vara tillåten, så anonymiseras eller raderas uppgifterna.

OBS! Överföring av personuppgifter
Dina uppgifter kan komma att delas med leverantörer av varor i de fall detta är nödvändigt på grund av att garantin för varorna ska vara gällande längre än vad tex konsumentköplagen gäller.

Vi säljer inte, handlar eller på annat sätt överför din personliga information till utomstående parter.

Rätt till tillgång
Du har rätt till information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och att få tillgång till dessa personuppgifter kostnadsfritt en gång per år. Du har rätt att överföra sådana uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).

Rätt till rättelse
Du har rätt att få felaktiga personuppgifter som rör dig rättade av oss utan onödigt dröjsmål. Du har även med beaktande av ändamålet med behandlingen rätt att i vissa fall komplettera ofullständiga personuppgifter.

Rätt att bli raderad
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade av oss, t.ex. om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för att uppfylla de ändamål för vilka de samlades in tex garantin eller om personuppgifterna behandlats på ett olagligt sätt, så länge det inte strider mot annan lagstiftning som tex bokföringslagen. Om behandlingen grundas på samtycke kan detta när som helst återkallas genom att kontakta företaget.

 

Rätt till begränsning
Du har i vissa fall rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Om du t.ex. bestrider personuppgifternas korrekthet kan du kräva att vi begränsar behandlingen av dem under den tid det tar för oss att kontrollera om uppgifterna är korrekta.
Du har rätt att göra invändningar mot behandlingen av dina personuppgifter i de fall de behandlas utifrån vårt berättigade intresse. Vi behöver då påvisa skäl som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter för att få fortsätta behandlingen.

Rätt att göra invändningar
Du har när som helst rätt att göra invändningar mot behandlingen om vi som grund för behandlingen angett att behandlingen är nödvändig för ändamål som rör våra berättigade intressen.

Rätten att klaga
Om du har synpunkter på vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till Datainspektionen.

Informationsskydd
Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter, t ex använder vi kryptering för att skydda uppgifter på mobila enheter och information som överförs via internet. Utifrån ett systematiskt riskhanteringsarbete anpassas införandet av säkerhetsåtgärder i förhållande till riskerna vilket säkerställer ett adekvat skydd. Åtgärder för att förebygga och minimera verkningarna av incidenter som påverkar säkerheten i nätverks- och informationssystem är implementerade.
Medarbetare får endast tillgång till de uppgifter som är nödvändiga för att utföra sitt arbete med hänsyn tagen till de speciella ändamålen tex för att kunna skicka dina varor med ett fraktbolag.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

WordPress Video Lightbox Plugin